سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن را که نزدیک واگذارد ، یارى دور را به دست آرد . [نهج البلاغه]
کل بازدیدها:----341361---
بازدید امروز: ----10-----
بازدید دیروز: ----11-----
حشره شناسان

 

نویسنده: حشره شناس جوان
یکشنبه 88/2/6 ساعت 7:54 عصر

 

کرم خوشه خوار انگور

                                  Lobesia botrana

در ایران فقط روی انگور گزارش شده است ، در بهار لارو های جوان نسل اول از جوانه های گل دهنده و غنچه تغذیه کرده و روی آنها را با تارهایی می پوشانند . در برخی موارد نیز از جوانه های شاخه زا تغذیه کرده و در نتیجه سبب خشکیدن گل ها و جوانه ها و ریزش آنها می گردند . لاروهای نسل دوم از گوشت غوره تغذیه می کنند . بر اثر تغذیه پوست غوره منظره خاکی رنگی پیدا نموده ، چروک برداشته و می ریزند.  لاروهای نسل سوم از انگور رسیده تغذیه می کنند . ابتدا از کشت و سپس از پوست های رسیده می خورند .   محل فعالیت آفت توسط تار هایی روی خوشه مشخص می باشد . خوشه های آلوده مورد حمله انواع قارچ ها قرار گرفته و خسارت های ثانویه را بوجود می آورند . لارو های نسل بعدی آفت حتی روی انگور هایی که برای تهیه کشمش اختصاص داده می شوند به انبار منتقل و در آنجا تا بهار سال آینده به سر می برند. خسارت این آفت در کشت دیم روی انگور به مراتب کمتر از انگور کشت آبی می باشد و به همین جهت در اکثر مناطق دیم مبارزه با آفت معمول نمی باشد.

 

زیست شناسی :

این آفت در منطقه شیراز ( معتدله ) دارای چهار نسل در سال می باشد .  ظهور اولین پروانه در اوایل فروردین و اوج پرواز نسل اول آفت در اواخر فروردین تا اوایل اردیبهشت می باشد . اوج پرواز نسل دوم تقریباً در دهه سوم خرداد ، اوج پرواز نسل سوم در اواخر تیر تا اوایل مرداد و اوج پرواز نسل چهارم در اوایل شهریور می باشد.  در منطقه سوریان آباده ( سردسیر ) آفت سه نسل در سال دارد .                                                          ظهور اولین پروانه در اوایل اردیبهشت ، اوج پرواز نسل اول از اواسط تا اواخر اردیبهشت ، اوج پرواز نسل دوم در اواسط تیر و بالاخره اوج پرواز نسل سوم در اواخر مرداد تا اوایل شهریور می باشد.  بیشترین خسارت مربوط به نسل سوم آفت است . بهترین زمان مبارزه بر علیه آفت یک هفته تا ده روز بعد از تشکیل اوج پرواز نسل دوم می باشد.       

 دوره جنینی 8 تا 10 روز ، دوره لاروی 17 تا 18 روز ، و چهار سن لاروی دارد. دوره ی شفیرگی 7 تا 8 روز و دوره لما برای یک نسل 32 تا 36 روز طول می کشد. این آفت در اطراف تهران سه نسل در سال دارد . زمستان را به صورت شفیره در پیله سفید ابریبشمی زیر پوست ساقه مو و در زیر برگ های ریخته شده  موستان می گذراند . ماده ها تخم های خود را به صورت انفرادی روی خوشه ها و حبه ها قرار می دهند .

کنترل:

انتخاب انواع موهایی که خوشه متراکم ندارند.  

 -  احداث باغ به صورت ردیفی و در روی داربست موازی،چون کرم خوشه خوار انگور اغلب به مو ستان هایی که فاقد دار بست بوده و موها به شکل گسترده روی زمین یا پشته ها باشند ، حمله می نماید .            

   – حرص هر ساله مو برای جلوگیری از تجمع شاخه های اضافی ، سوزاندن علف های هرز و برگ های خشک در پاییز ، شخم عمیق و استفاده از یخ آب زمستانه برای از بین بردن شفیره های زمستان گذران.       

کنترل شیمیایی  :

نوبت اول سم پاشی در مرحله غنچه و قبل از باز شدن گل ها ، نوبت دوم زمان غوره ، ونوبت سوم در شروع آب دار شدن میوه

 دیازیلون و 1.5 در هزار                                  WP40%   زولئون               EC 35 %  


    نظرات دیگران ( )

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • آفت کرم خوشه خوار انگور
    مهمترین آفات مرکبات
    ادامه آفات خرما
    آفات مهم خرما
    سوسک برگ خوار نارون
    کرم خوشه خوار انگور
    سوسک برگخوار چلیپائیان یا سوسک منداب
    شته سبز و شته خال دار گردو
    کنه تاولی گلابی :
    شته سبز هلو :
    سپر دار وا وی سیب
    شته سبز سیب
    [عناوین آرشیوشده]

  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • پارسی بلاگ
  • درباره من

  • لوگوی وبلاگ

  • مطالب بایگانی شده

  • لوگوی دوستان من

  • اوقات شرعی

  • اشتراک در وبلاگ

  •