سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بنیاد اسلام، دوستی من و دوستی اهل بیتم است . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
کل بازدیدها:----340686---
بازدید امروز: ----12-----
بازدید دیروز: ----18-----
حشره شناسان

 

نویسنده: حشره شناس جوان
جمعه 87/6/15 ساعت 5:12 عصر

 

راسته سخت بالپوشان Coleoptera

مرفولوژی:

حشراتی کوچک،متوسط یا بزرگ،مجهز به دو جفت بال(به ندرت بی بال) ، بال های جلویی سخت و کیتینی بنام بالپوش (Elytra) و هنگام استراحت در مجاور یکدیگر و بطور موازی روی بدن حشره قرار می گیرند و در عمل پرواز تاثیری ندارند،بال های عقبی غشایی و توسط بال های جلویی محافظت می شوند،قطعات دهانی از نوع جونده،بدن معمولاً 11 مفصلی،پنجه ها 3 یا 4 یا 5 مفصلی و منتهی به دو ناخن،لارو در تیره های مختلف به اشکال متفاوت،شفیره آزاد.

 

بیولوژی:

راسته سخت بالپوشان از نظر تعداد گونه یکی از پرجمعیت ترین راسته های حشرات است(بیش از 250 هزار گونه تاکنون شناخته شده اند)،بیشتر گونه های این راسته گیاهخوار بوده و از آفات مهم کشاورزی محسوب می شوند،ولی عده ای گوشت خوار و یا شکاری و مفید هستند،عده ای نیز همه چیزخوار و معدودی از قارچ ها تغذیه می کنند،عده قلیلی از آنها پارازیت هستند. سطح پراکندگی بسیار زیاد،محیط زندگی متنوع(خشکی یا آبزی)،تخم ریزی بطور منفرد یا دسته جمعی روی قسمت های مختلف گیاهان و یا داخل محصولات انباری،یا در داخل آب و یا در خاک،زمستان گذرانی بشکل حشره کامل و یا لارو،شفیره یا تخم ، یک یا چندنسلی،و گاهی هر چند سال یک نسل.


    نظرات دیگران ( )
نویسنده: حشره شناس جوان
جمعه 87/6/15 ساعت 5:12 عصر

طبقه بندی راسته سخت بالپوشان:

در مورد طبقه بندی این راسته خصوصاً از نقطه نظرات ارتباط بین گروه های مختلف و همچنین گروه هایی که به آنها زیر راسته،بالا خانواده و خانواده اطلاق می گردد اختلاف نظرات زیادی بین متخصصین طبقه بندی راسته سخت بالپوشان وجود دارد.ولی بطور کلی در این درس از روش طبقه بندی که در کتاب B&D ارائه شده است استفاده می گردد.

در این روش راسته سخت بالپوشان به چهار زیرراسته و هر زیر راسته به چند بال خانواده و چندین خانواده تقسیم می گردد که ما فقط به ذکر بعضی از خانواده های مهم آن اکتفا می کنیم ؛

Suborder           Archostemata

                           Cupedidae

Suborder           Adephaga

                           Cicindelidae

                           Carabidae

                           Dytiscidae

                           Gyrinidae

Suborder           Myxophaga

                           Sphaeridae

Suborder           Polyphaga

Super family     Hydrophiloidea

                           Hydrophilidae

Super family     Histeroidea

                           Histeridae

Super family     Staphylinoidea

                           Staphylinidae

                           Silphidae

Super family     Dascilloidea

                           Dascillidae

 

Super family     Scarabaeoidea

                           Lucanidae

                           Scarabaedae

Super family     Byrrhoidea

                           Byrrhidae

Super family     Dryopoidea

                           Dryopidae

Super family     Buprestoidea

                           Buprestidae

Super family     Elateroidea

                           Elateridae

Super family     Cantharioidea

                           Lampyridae

Super family     Dermestoidea

                           Dermestidae

Super family     Bostrichoidea

                           Anibiidae

                           Bostrichidae

Super family     Cleroidea

                           Cleridae

Super family      Lymexylonoidea

                            Lymexylonidae

Super family      Cucujoidea

                            Nitidulidae

                            Rhigophagidae

                            Cucujidae

Super family      Tenebrionoidea

                            Tenebrionidae

                            Largiidae

Super family      Melooidea

                            Rhipiphoridae

                            Meloidae

Super family      Chrysomeloidea

                            Cerambycidae

                            Bruchidae

                            Chrysomelidae

Super famliy      Curculionoidea

                            Curculionidae

                            Scolytidae

 


    نظرات دیگران ( )
نویسنده: حشره شناس جوان
جمعه 87/6/15 ساعت 5:11 عصر

خصوصیات قفسه سینه :

قسمت هایی از قفسه سینه که از سطح پشتی قابل رویت هستند عبارتد از پیش گرده Pronotum  و سپرچه Scutellum. سایر قسمت های قفسه سینه معمولاً از طرف شکمی قابل رویت هستند.

وقتی پیش گرده را از سطح پشتی نگاه کنیم به اشکال مختلف ممکن است باشد و لبه عقبی آن ممکن است مستقیم Streight ، محدب Convez یا دندانه دار یا مقعر Sinuate باشد.

پیش گرده در پهلوها ممکن است صاف یا دندانه دار باشد،ضمناً روی پیش گرده ممکن است لخت یا مو دار ، صاف یا ناصاف( دارای دندانه،سوراخ سوراخ ، شیار دار و غیره ) باشد.

سپرچه معمولاً از سطح پشتی بصورت یک مثلث کوچکی بلافاصله بعد از پیش گرده و بین قاعده بال پوش ها دیده می شود.ولی گه گاه سپرچه گرد یا قلبی شکل است و گاهی  نیز مخفی می باشد.

مهمترین خصوصیاتی که در قفسه سینه از سطح شکمی قابل رویت و مهم هستند عبارتد از :

درزهای مختلف(Sutures )، شکل اسکلریت معین، و اسکلریت های مخصوصی که در مجاور پیش ران (Coxae) پاهای جلو و میانی هستند.

بعضی از سخت بالپوشان دارای درزهای پشتی پهلویی (Notopleural sutures) هستند که پیش گرده را از پیش پهلو (Propleura ) جدا می کند.

عده ای دیگر دارای درزخهای پیش سینه (prosternal sutures ) هستند که پیش سینه را از بقیه قسمت های پیش قفسه سینه(prrothorax)جدا می کند.

لبه جلویی پیش سینه  معمولاً صاف و مستقیم است ولی وقتی کمی محدب باشد آن را لبه دار Lobed گویند. پیش سینه گاهی دارای یک زائده بوده که بطرف عقب و بین دو پیش ران جلو امتداد می یابد( مثل سوسک های Elateridae) این زائده به شکل زبان یا خار مانند است .(Prosternal spine )

وقتی که اسکلریت های اطراف پیش قفسه سینه در اطراف پیش ران امتداد پیدا کنند، حفره های اطراف پیش ران (Coxal cavities ) را حفره های بسته Closed گویند. برعکس وقتی که اسکلریت های پشت پیش ران اسکلریت های میان قفسه سینه  باشند، این حفره ها را حفره های باز open می نامند.

وقتی که پیش ران پاهای میانی توسط اسکلریت های شکمی احاطه شده باشند ولی تماسی با درزهای پهلویی نداشته باشند حفره های پیش ران را بسته  Closed گویند ولی وقتی که اسکلریت های پهلویی با پیش ران میانی تماس حاصل کنند این حفره ها را باز open گویند.

 

خصوصیات پاها :

پیش ران پاهای سخت بالپوشان از نظر شکل و اندازه بسیار متنوع هستند. در بعضی از آنها پیش ران گرد و یا خیلی کم کشیده شده است(Globose)،در بعضی دیگر پیش ران بدون اینکه طولاً کشیده شوند در طرفین کشیده و پهن شده است (Transverse)، در گروهی دیگر پیش ران مخروطی شکل می باشد. در بعضی از این حشرات پیش ران دارای یک زائده اسکلریت مانند بنام Trochantin در طرف جانبی پیش ران می باشند. پی ران Trochanter بیشتر سخت بالپوشان درست بین پیش ران و ران femur واقع نشده بلکه تا حدودی به یک طرف تمایل پیدا کرده است. پی ران بیشتر آنها مثلثی شکل ولی در عده معدودی چهارگوش است.

در بیشتر آنها تعداد مفصل های پنجه بین 3 تا 5 بوده و معمولاً روی تمام پاها تعداد آنها یکسان است،ولی در بعضی از آنها پنجه پاهای عقبی دارای یک مفصل کمتر از پاهای میانی و جلویی است.

فرمول پنجه پاها در هر گروه سخت بال پوشان از نظر شرح خصوصیات و شناسایی آنها اهمیت داشته و معمولاً به صورت 5.5.5 – 4.5.5 – 4.4.4 – 3.3.3   و غیره بیان می گردد که مبین تعداد پنجه پاهای جلو، میانی و عقبی است ولی بطور کلی بیشتر سخت بالپوشان دارای فرمول پنجه 5.5.5  می باشند. در عده معدودی از سخت بالپوشان مفصل ماقبل آخر خیلی کوچک و نامشخص است،در حالیکه در گروه دیگری ممکن است مفصل اول خیلی کوتاه باشد.در صورتیکه پنجه پاها به نظر 4 مفصلی باشد ولی مفصل سوم باریک بوده و تفاوت زیادی با مفصل آخر نداشته باشد معمولاً آنها 4 یا 5 مفصلی هستند که مفصل اول آنها خیلی کوچک است.

ناخن های پنجه Tarsal claws پاهای سخت بالپوشان نیز متنوع است، در بیشتر گونه ها ناخن ها ساده هستند یهنی بدون انشعاب یا دندانه،ولی در بعضی از آنها ناخن ها دندانه دار،شیاردار،یا شانه ای هستند.

 

خصوصیات بالپوش ها:

بالپوش های سخت بالپوشان معمولاً در پشت بدن در امتداد یک خط مستقیم در وسط بدن در مجاورت یکدیگر قرار گرفته و تا انتهای بدن ادامه می یابند، که این خط اشتراک را درزsuture گویند.این درز ممکن است تا انتهای بالپوش ها ادامه یابد و یا ممکن است انتهای بالپوش ها کمی از یکدیگر فاصله بگیرند.

زوایای داخلی – پهلویی بالپوش ها را Humeri گویند،بالپوش ها از قسمت درز وسط به طرف خارج کمی شیب دار هستند،وقتی این شیب خیلی زیاد باشد و یک دفعه بطرف پایین خمیده شده باشند این قسمت خمیده شده را Epipleura (Plural, epipleure) می گویند.

بالپوش ها از نظر شکل، اندازه، و بافت بسیار متنوع هستند،معمولاً در قسمت جلو موازی یکدیگر هستند ولی در قسمت عقب منحنی و باریک می شوند،گاهی تخم مرغی و یا نیم دایره هستند،بال پوش های بعضی از آنها فاقد قسمت انتهایی است. بالپوش ها معمولاً دارای نقش و نقوش متنوعی هستند،از جمله دارای برجستگی های متعدد، شیارها،نقطه های فرورفته خط مانند و غیره می باشند.در بعضی دیگر ممکن است بالپوش ها کاملاً صاف باشند. در صورتیکه بالپوش ها در زیر میکروسکوپ با درشت نمایی متوسط مودار به نظر آمده به آن مودارPubescent گویند.

بالپوش ها در بعضی از سخت بالپوشان کاملاً سخت و شکننده است و در اطراف شکم انحناء پیدا می کند و آن را محافظت می کند در حالیکه در بعضی دیگر نسبتاً نرم و قابل انعطاف هستند و کاملآً شکم را نپوشانده و محافظت کامل نمی کنند.

 

خصوصیات شکم :

ساختمان اولین حلقه شکم در تشخیص دو زیر راسته Adephage و Polyphaga اهمیت دارد.در زیر راسته Adephaga پیش ران پای عقبی بطرف عقب کشیده شده و اولین حلقه شکم را در سطح زیرین به دو نیم تقسیم می کند،و لبه عقبی پیش ران بطور کامل در عرض بدن قرار نمی گیرد بلکه حالت مورب دارد.ولی در زیر راسته Polyphage پیش ران پاهای عقبی از فاصله ای بالاتر بطرف عقب کشیده شده و هرگز اولین حلقه شکم در سطح زیرین را به دو نیم تقسیم نمی کند.و لبه عقبی پیش ران بطور کامل در عرض بدن قرار می گیرد.

تعداد مفصل های قابل رویت شکم در سطح زیرین در گروه های مختلف متفاوت است و در کلید شناسایی از آنها استفاده می شود.در بعضی از آنها مثل Buprestidae دو حلقه اولین زیرین شکم کم و بیش در یکدیگر ادغام شده اند و درز بین آنها کمتر از درز بین سایر حلقه ها قابل رویت است.

اگر وضعیت درزهای شکمی همگی یکسان باشند فرض بر این است که حلقه ها در یکدیگر ادغام نشده اند.

سطح پشتی آخرین حلقه شکم Last ab.Tergum که اغلب به آن پیژیدیوم گویند گاهی از انتهای بالپوش ها بیرون و قابل رویت است.

 

سایر خصوصیات :

خصوصیاتی مثل اندازه،شکل و رنگ اغلب در شناسایی سخت بالپوشان بکار می روند و ضمناً تشخیص آنها زیاد مشکل نمی باشد.

 

 

زیر راسته Suborder Archostemata

بواسطه اینکه حائز اهمیت زیادی نیست از آن صرف نظر می کنیم.


    نظرات دیگران ( )
نویسنده: حشره شناس جوان
جمعه 87/6/15 ساعت 5:11 عصر

خصوصیات مورد استفاده در شناسایی سخت بالپوشان :

خصوصیات اساسی که در تشخیص حشرات این راسته بکار برده می شود عبارتند از :

خصوصیات سر، شاخک ها، اسکلریت های قفسه سینه، پاها، بال پوش ها و شکم . ضمناً خصوصیاتی مثل اندازه بدن، شکل ظاهری و رنگ نیز گه گاهی مورد استفاده واقع می شوند.

در بیشتر مواقع سهولت تشخیص این حشرات بستگی به اندازهآنها دارد. بعضی اوقات لازم است یک خصوصیت را بدقت در زیر بینوکولر با درشت نمایی زیاد مورد مطالعه قرار داد.

 

 

 

 

خصوصیات سر:

مهمترین خصوصیات سر در برخی از سخت بالپوشان بوجود آمدن پوزه یا سرخرطومی شکل (Snout) است که در بالاخانواده Curculionoidea دیده می شود،در این حشرات سر کم و بیش کشیده شده و قطعات دهانی ضمن کوچک شدن در انتهای آن واقع شده اند و شاخک ها در طرفین قسمت کشیده شده سر مستقر گردیده اند.مفصل قاعده شاخک اغلب در شکاف یا شیار مخصوصی روی سر قرار می گیرد.در بیشتر موارد سر کاملاً کشیده و دراز شده بطوری که به درازی طول بدن یا بیشتر می باشد،در حالی که در بعضی خانواده ها مثل Scolytidae سر زیاد کشیده نشده است.

 

خصوصیات شاخک ها:

شاخک های سخت بالپوشان در گروه های مختلف آنها اختلافات زیادی داشته و لذا در تشخیص آنها اهمیت زیادی دارد.

در کلید تشخیص این حشرات؛

  • شاخک چماقی Clubbed اشاره به این مفهوم دارد که مفصل های انتهایی شاخک ها نسبت به مفصل های ماقبل آنها بزرگتر می باشند.(ضمناً این معنا شامل شاخک Clavateنیز می شود ولی در این نوع شاخک مفصل های انتهایی به تدریج و به مقدار کم بزرگتر از مفصل های ماقبل آنها می باشد.)
  • شاخک Capitate، مفصل انتهایی شاخک یک مرتبه بزرگتر و درشت تر از مفصل های ماقبل می باشند.
  • شاخک ورقی Lamellate ، مفصل های انتهایی شاخک از یک طرف مسطح و ورقی شده و گرد یا تخم مرغی هستند.
  • شاخک Flabellate ، مفصل های انتهایی شاخک از یک طرف مسطح ولی کشیده و نازک و موازی همدیگر بوده و تقریباً به شکل زبان می باشند.

 

گاهی اوقات تشخیص بین چند نوع از شاخک های سخت بالپوشان تا حدودی مشکل است از جمله بین نخی و کمی چماقی و یا بین نخی و اره ایSerrate . لذا در چنین مواردی لازم است از خصوصیات دیگر در تشخیص آنها استفاده شود.گاهی اوقات تعداد مفصل هایی که موجب چماقی شدن شاخک می شوند در تشخیص اهمیت دارد.مفصل هایی از شاخک که بین مفصل قاعده شاخک Scape و مفصل های چماقی شده(متورم شده ) واقع شده اند به آنها Funiculus یا Funicle گفته می شود که در تشخیص مورد استفاده قرار می گیرند.

 


    نظرات دیگران ( )
نویسنده: حشره شناس جوان
جمعه 87/6/15 ساعت 5:10 عصر

 

زیر راسته Adephaga

در این زیر راسته پیش ران پاهای عقبی بطرف عقب کشیده شده و اولین حلقه شکم را در قسمت زیرین به دو نیم تقسیم می کند.و لبه عقبی پیش ران بطور کامل در عرض بدن قرار نمی گیرد.

تقریباً تمام حشرات این زیر راسته دارای شاخک نخی،و فرمول 5.5.5 و دارای درز پشتی پهلویی Notopleural suturea می باشند و بیشتر آنها شکاری هستند.

بعضی از خانواده های مهم آن عبارتند از :

 

خانواده Cicindalidae (Tiger beetles)

مرفولوژی:

حشراتی با جثه متوسط تا بزرگ 10 تا 20 میلیمتر، معمولاً برنگ های درخشان و روشن و دارای نقش های متنوع.

 

بیولوژی:

حشرات فعالی هستند، اغلب در مناطق آفتابی دیده می شوند،پروازهای سریع دارند،شکاری هستند و از حشرات کوچک تغذیه می کنند،لاروها نیز شکاری هستند و در داخل زمین های خشک در کانال عمودی زندگی می کنند،لارو در مدخل لانه خود منتظر حشرات عبور کننده می شود و آنها را بوسیله آرواره های داسی شکل خود شکار کرده و می خورد.

 

خانواده Carabidae (Ground beetles)

مروفلوژی:

حشراتی با جثه نسبتاًبزرگ،بدن تا حدودی پهن،پاها بلند و رنگ عمومی بدن معمولاً سیاه،قهوه ای و یا سبز یا آبی براق،سطح بالپوش ها معمولاً دارای ردیف هایی از برجستگی های منظم،لارو کارابئی فرم یا کاپیودی فرم، شاخک ها نسبتاً بلند نخی و یا تسبیحی و 11 مفصلی، پنجه ها 5 مفصلی،ندرتاً پرواز می کنند.

 

بیولوژی:

بیشتر تیرههای این گونه مفید بوده و لارو و حشرات کامل شکاری هستند،از حشرات دیگر تغذیه می کنند،به ندرت نبات خوارند،معمولاً زیر سنگ ها و داخل تنه درختان پوسیده یا زیر خاک مخفی شده و معمولآً شب ها در جستجوی طعمه روی زمین قدم می زنند.

مثل ؛       Carabus sp.      و Calosoma sp.     


    نظرات دیگران ( )
نویسنده: حشره شناس جوان
جمعه 87/6/15 ساعت 5:9 عصر

 

خانواده Dytiscidae (Predaceous diving beetles)

مرفولوژِی:

حشرات نسبتاً بزرگ تا 40 میلیمتر ، بدن بیضی و تا حدودی مسطح، برنگ تیره براق،شاخک ها نخی و بلند، پاهای عقبی پهن و مودارو مناسب جهت شنا، در بعضی از آنها در حاشیه قفسه سینه و بالپوش ها یک نوار کم رنگ وجود دارد.

 

بیولوژی:

لارو و حشره کامل آبزی (در استخرها،رودخانه ها،و دریاچه ها)، رژیم غذایی گوشتخوار و از حشرات تغذیه می کنند(مفید هستند) خصوصاً لاروها محتویات داخل بدن میزبان را می مکند ، مثل؛ Dytiscus sp.

این حشره هوا را از آب دریافت می کند ولی می توانند حباب های هوا را در زیر بالپوش ها نگه دارند.

 

 

خانواده Gyrinidae (Whirligig beetles)

مرفولوژی:

سوسک های نسبتآً کوچکی هستند(حدود 10 میلیمتر)، برنگ سیاه و تخم مرغی شکل، پاهای جلویی باریک و کشیده اند،هریک از چشم های مرکب آنها  به ذو قسمت تقسیم شده است،بطوریکه دارای یک جفت چشم مرکب در قسمت بالایی سر و یک جفت دیگر در قسمت زیر سر می باشند،شاخک ها خیلی کوتاه و تقریباً چماقی است و مفصل سوم آن خیلی بزرگ و شبیه گوش شده است.

 

بیولوژی:

این حشرات معمولاً روی سطح آب استخرها،نهرها،حوض ها و غیره بسرعت و بطور چرخشی یا پیچشی شنا می کنند،هم حشره کامل و هم لارو شکاری هستند و از حشراتی که روی سطح آب می افتند تغذیه می کنند،حشرات کامل اغلب به شکل گروهی در سطح آب ها شنا می کنند، تخم ها اغلب در سطح پشتی برگ گیاهان آبزی و بطور دسته ای قرار داده می شود،مرحله شفیره گی در گل و لای کنار آب ها و یا روی گیاهان آبزی.مثل؛Gyrinus sp.  

 

 

زیر راسته Myxophaga

این زیر راسته نیز اهمیت اقتصادی زیادی ندارد و فقط شامل دو خانواده است.

سوسک های کوچکی هستند که در مناطق آبی از آلگ های رشته ای تغذیه می کنند.

دارای پنجه های 3 مفصلی و شاخک چماقی هستند،ضمناً دارای درز پشتی – پهلویی روی اولین حلقه قفسه سینه هستند.


    نظرات دیگران ( )
نویسنده: حشره شناس جوان
پنج شنبه 87/5/24 ساعت 1:10 صبح

خصوصیاتی که در مورد شناسایی خانواده های راسته سن ها بکار برده می شوند :

مهمترین خصوصیاتی که برای تفکیک و شناسایی خانواده های راسته سن ها بکار برده می شود عبارتند از: شاخک ها ، خرطوم ، پاها و بال ها.

شاخک ها ممکن است یا 4 مفصلی و یا 5 مفصلی باشند که در زیر راسته Hydrocorogae خیلی کوتاه بوده و در شکافی که در زیر سر وجود دارد مستقر و مخفی شده اند ولی در زیر راسته های Amphibicorigae و Geocorigae نسبتاً بلند و مشخص هستند .

خرطوم معمولاً 3 یا 4 مفصلی بوده و در بعضی از آنها در هنگام استراحت در داخل شیاری که روی اولین حلقه زیر شکم (Prosternum ) وجود دارد مستقر می شود.

پاهای جلو در بیشتر گونه های شکاری کم و بیش برای گرفتن تغییر شکل یافته و به آنها پاهای شکاری (Raptorial legs ) گفته می شود.

در اینگونه پاها، ران کشیده و بلند شده و دارای خارهای متعددی روی سطح زیرین است و ساق پا نیز در روی سطح خاردار ران جفت و منطبق می شود و گاهی ساق نیز دارای خارهای متعددی است.

پنجه پاهای این حشرات دارای 2 یا 3 مفصل می باشد که مفصل انتهای دارای یک جفت ناخن است . وضعیت قرار گرفتن ناخن ها در بیشتر آنها روی آخرین مفصل پنجه ها به صورت انتهایی (apical) است ، یعنی درست در وسط آخرین مفصل پنجه واقع شده اند،ولی در بعضی از خانواده های آبزی از جمله Gerridae و Veliidae وضعیت آنها جانبی است (amteapical) یعنی در کنار آخرین بند پنجه پاها قرار گرفته اند.

بال های جلویی یا نیم بال پوش ها در گرو های مختلف به اشکال متفاوتی دیده می شود و به قسمت های مختلف بال اسامی مختلفی داده شده است.

در قسمت سخت قاعده بال جلو دو بخش عمده بنام های cor و corium و clavus تشخیص داده اند که بوسیله درز مخصوصی (Claval suture ) از یکدیگر مجزا می شوند . قسمت غشایی انتهای بال جلو را (mem) membrane می گویند.

در بعضی از سن ها قسمتی از کریوم در امتداد لبه جلویی بوسیله درزی از بقیه قسمت ها جدا شده است که به آن امبولیوم (Embolium) گفته می شود.

در بعضی دیگر قسمت انتهایی کریوم بوسیله درز کوچکی جدا شده است که به آن کونئوس (Cuneus) گویند.

قسمت غشایی بال جلو حاوی رگبال های مشخصی است که تعداد و طرز قرار گرفتن آنها برای تفکیک خانواده های مختلف اهمیت دارد.

مشکل احتمالی که در تشخیص خانواده های مختلف بوسیله کلید وجود دارد عبارتند از تفسیر خصوصیات مختلف و مشکلات مربوط به کوچکی اندازه بعضی از نمونه ها.

در صورتیکه ران پاهای جلویی کلفت تر از بقیه باشند در کلید شناسایی آنها را پاهای شکاری منظور نمائید.

در شمارش مفصل های شاخک ها،مفصل های خیلی کوچک که بین مفصل های بزرگ واقع شده اند در تعداد مفصل ها منظور نمی شوند.

گاهی اوقات لازم است از درشت نمایی زیادی برای شمارش تعداد مفصل های خرطوم استفاده شود.

 

در کل خصوصیاتی از سن ها که در کلید مورد استفاده قرار می گیرد :

·        شکل شاخک و تعداد بندها که معمولاً 4 یا 5 بند است.

·        تعداد بندهای خرطوم که بطور معمول کلیسری 3 بندی و بعضی ها 4 بندی هستند.

عضوی از بدن حشره که در جهت طولی بدن باشد Longitudinal است و عضوی که در جهت عرضی بدن قرار بگیرد در اصطلاح Transverse است. در گروهی که دارای شیار هستند خرطوم درون این شیار قرار می گیرد و بدین وسیله تولید صدا می کند.

  • وجود یا عدم وجود چشم های مرکب در سر،محل چشم های ساده در سن ها در سطح فوقانی سر بین دو چشم مرکب  است.

روی سر سن ها سه لوب وجود دارد که لوب وسط را Tyllus و دو لوب کناری را Jugum گویند که جمع دو لوب کناری را Juga می گویند.

پشت سینه در سن ها را Pronotum  یا disk گویند که ممکن است در قسمت جلویی آن برجستگی هایی بنام Callus وجود داشته باشد.

بعد از پرونوتوم یک قطعه مثلثی است که ممکن است بزرگ یا کوچک باشد و به سیبنه دوم متصل شده است این قسمت را Scutellum یا سپرچه می گویند.

اگر از نیم رخ به بدن سن ها نگاه کنیم سینه را به دو صورت خواهیم دید: یا بصورت گرد است که به آن Pronotum Rounded Laterally  یا در بعضی سن ها بصورت لبه ای تیز دیده می شود که به آن Pronotum Margined Laterally گفته می شود.

دو گوشه عقبی پرونوتوم را به طور منفرد Humera angle گویند و در جمع به آنها Humeri گفته می شود.

  • پا در سن ها سه شکل متداول دارد:
    1. پاهای رونده Walking Legs  (حالت نرمال و طبیعی)
    2. پاهای شناگر Swimming Legs  که در سن های آبزی وجود دارد و پا مقداری پهن می شود و تعدادی ریشک یا موهای ریز در آن وجود دارد.
    3. در بعضی از سن ها پای جلو به صورت پای شکاری Raptorial Legs در می آید.

 

در سن ها تعداد بند های پنجه 2 یا 3 عدد است که به انتهای پنجه پا ناخن Claw  متصل می شود و به آن می توان tarsal claw هم گفت.بعضی وقت ها به جز ناخن یک زائده بالشتکی و کوچک هم دیده می شود که به آن Arolium گویند.

نحوه اتصال ناخن ها به بند آخر پنجه پا دو نوع است:

یک وقع است که ناخن ها به نوک بند سوم پنجه متصل می شوند که در این حالت اصطلاح Apical به کار برده می شود، و اگر ناخن قبل از نوک پا قرا بگیرد Anteapical است.

  • بال در سن ها بصورت نیمه سخت است که بطور معمول از سه قسمت تشکیل شده است.

شیاری که بین کوریوم و کلاووس است Claval suture نامیده می شود.

یک قطعه کوچک در بال که در اثر وجود آمدن شیاری بین corium  و  clavus دیده می شود Cuneus نام دارد . و قطعه دیگر درون کوریوم embolium است.

تعداد  رگ هایی که در قسمت غشایی وجود دارد برای تشخیص خانواده ها به کار می رود که یا زیاد است و یا 5 تا است.

 

دو خصوصیت مهم در سن ها وجود دارد که باعث جدایی آنها از راسته های نزدیک و مشابه می شود:

1.      بالشان معمولاً به صورت نیمه سخت است.

2.   فرم قرار گرفتن خرطوم روی سر که در سن ها از جلوی سر خارج می شود و مفصلی است.(در Homoptera) خرطوم از زیر سر خارج می شود.


    نظرات دیگران ( )
نویسنده: حشره شناس جوان
پنج شنبه 87/5/24 ساعت 1:9 صبح

زیر راسته Hydrocorigae

حشرات ایت زیر راسته آبزی بوده و شاخک های آنها کوتاهتر از طول سر آنهاست و این شاخک ها معمولاً در شیاری که در زیر سر وجود دارد قرار گرفته و مخفی می باشند.

موهای حسی مخصوصی روی سر وجود ندارند.

 

 

خانواده Corixidae (Water buatmen  )

مرفولوژی :

این حشرات آبزی بوده و پاهای عقبی آنها کشیده و پهن و پارو مانند شده است.بدن آنها تخم مرغی و تا حدودی مسطح و معمولاً برنگ خاکستری تیره است.روی سطح پشتی آنها اغلب خطوط ریز زیادی دیده می شود.

 

بیولوژی :

این حشرات معمولاً در آب گیرها و دریاچه های آب شیرین و گاهی در نهرها و گونه های معدودی از آنها در آب گیرهای آب شور دیده می شوند. فاقد گیل های تنفسی هستند و اکسیژن مورد نیاز خود را از سطح آب تامین می کنند و اغلب جند حباب هوا را در زیر شکم و یا در زیر بال پوش ها با خود حمل می کنند.این حشرات خیلی سریع شنا می کنند ولی اغلب به گیاهان آبزی چسبیده و برای مدتی به این حالت باقی می مانند.

بیشتر این حشرات از آلگها و موجودات کوچک آبزی تغذیه می کنند که معمولاً آنها را بوسیله پاهای جلویی گرفته و به دهان می برند.بعضی گونه ها شکاری بوده و از لارو حشرات و سایر جانوران آبزی کوچک تغذیه می کنند.برخلاف بیشتر حشرات آبزی این حشرات به انسان نیش نمی زنند.

این حشرات تخم های خود را به گیاهان آبزی می چسبانند . در بعضی از نقاط مثل مکزیک تخم این حشرات بعنوان غذای انسان مورد استفاده قرار می گیرد. حشرات این خانواده غذای عده زیادی از حیوانات آبزی می باشند.

 

 

خانواده Notonectidae (Back swimmers )

مرفولوژی :

این حشرات معمولاً در آب به پشت شنا می کنند، (وجه تسمیه نام خانواده ) از نظر شکل ظاهری خیلی به خانواده Corixidae شبیه هستند ولی قسمت پشت آنها بیشتر محدب است و برنگ روشن هستند . اغلب روی سطح آب استراحت می کنند و پاهای عقبی خود را کاملاً باز نگه می دارند.

 

بیولوژی:

حشرات این خانواده شکاری هستند و از حشرات و موجودات کوچک دیگر مثل ماهی های ریز تغذیه می کنند . شناگران ماهری هستند.

 

 

خانواده Nepidae  ( Water scorpions )

مرفولوژی:

این حشرات نیز آبزی و شکاری بوده که پاهای جلویی آنها شکاری است . دارای یک لوله تنفسی در انتهای بدن هستند که از تغییر شکل سرسی ها حاصل شده است.

این لوله ها گاهی به اندازه طول بدن حشره هستند و در هنگام حرکت در داخل گیاهان آبزی لوله های تنفسی را از سطح آب خارج کرده و تنفس می کنند.

 

بیولوژی :

حزکت این حشرات در آب کند است و از انواع جانوران آبزی بوسیله پاهای شکاری خود تغذیه می کنند . این حشرات به انسان نیش دردناکی می زنند.


    نظرات دیگران ( )
نویسنده: حشره شناس جوان
پنج شنبه 87/5/24 ساعت 1:9 صبح

 

زیر راسته Amphibicorigae

این حشرات نیمه آبزی بوده و یا در سواحل زندگی می کنند.دارای شاخک های مشخص هستند و  حاوی سه جفت موهای مخصوص حسی روی سرشان می باشند.

  

خانواده Gerridae ( Water striders )

مرفولوژی:

حشراتی هستند با پاهای بلند که روی سطح آبها زندگی می کنند و معمولاً می دوند و یا روی آب سر می خورند.معمولاً از حشراتی که روی آب می افتند تغذیه می کنند.

پاهای جلویی آنها کوتاه است و برای گرفتن غذا بکار برده می شوند، ولی پاهای میانی و عقبی بلند بوده و برای حرکت از آنها استفاده می شود. بدن آنها باریک و دراز و برنگ تیره هستند.

پنجه پاهای آنها حاوی موهای ریز زیادی است که از خیس شدن پاها جلوگیری می کنند و به همین دلیل قادرند روی سطح آب قدم بزنند.

 

بیولوژی:

این حشرات بیشتر در اماکن آبی ساکن و محافظت شده دیده می شوند . در مواقع خشک شدن این اماکن آبی وارد لجن شده و در آنجا باقی می مانند تا مجدداً در آن قسمت آب ظاهر شود.معمولاً در اّهای شیرین یافت می شود.تخم ها در سطح آب ریخته می شوند.

 

 

خانواده Hydtometridae ( Water measurers  )                                                      

  مرفولوژی :

حشراتی هستند بطول حدود 8 میلیمتر و برنگ خاکستری و باریک هستند . شبیه چوبک مانندهای کوچک هستند.سرآنها خیلی باریک و دراز است و روی طرفین آن چشم های مرکب حشره دیده می شود .این حشرات معمولاً بی بال هستند.

 

بیولوژی:

معمولاً در آب های کم عمق بین گیاهان آبزی دیده می شوند و از موجودات ریز تغذیه می کنند.اغلب به کندی روی آب یا روی گیاهان آبزی قدم می زنند.تخم ها را به اشیاء نزدیک به آب می چسبانند.


    نظرات دیگران ( )
نویسنده: حشره شناس جوان
پنج شنبه 87/5/24 ساعت 1:8 صبح

زیر راسته Hydromrtridae                                                                                    

این حشرات خشکی  زی هستند و دارای شاخک های مشخصی هستند ولی فاقد موهای حسی مخصوص (Trichobothria ) روی سر آنها هستند.

 

خانواده ساس ها Cimicidae ( Bed Bugs )

مرفولوژی:

حشراتی هستند مسطح و تخم مرغی شکل ، بدون بال و بطول حدود 6 میلیمتر، دارای قطعات دهانی مکنده بوده و از خون پرندگان و پستانداران تغذیه می کنند.

مثال : ساس معمولی  Cimex lectularius

 

بیولوژی :

اغلب در نازل ، مسافرخانه های کثیف ، طویله ها و اماکن مسکونی انسان و حیوانات دیده می شود. این حشره فعالیت شبانه داشته و در طول روز در شکاف در و دیوار، در قسمت های مختلف رختخواب زیر کاغذ دیواری،و غیره مخفی می شوند.به وسایل مختلف از جمله لباس ، رختخواب، وسایل منزل و غیره ممکن است از یک محل به محل دیگر منتقل شوند . حشرات ماده تخم های خود را در لابلای شکاف ها قرار می دهند(حشرات ماده 100 تا 250 تخم می گذارند ) ، در شرایط گرم حدود 2 ماه طول می کشد تا تخم ها به حشرات کامل تبدیل شوند. حشرات کامل تا چندین ماه زندگی می کنند و ممکن است بدون غذا بمانند.اکثراً باعث خارش و سوزش می شوند ولی بیماری مهمی را انتقال نمی دهند.

 

 

 

 

خانواده Anthocoridae ( Mimute pirate bug )

مرفولوژی:

اکثر گونه ها برنگ سیاه و با لکه های سفید رنگ هستند و بطول 3 تا 5 میلیمتر ، یکی از این گونه ها بنام Orius imsidiosus است.

 

بیولوژی:

حشرات این خانواده شکاری هستند و از حشرات کوچک و تخم آنها تغذیه می کنند.گونه های معمولی آنها اکثراً روی گل ها یافت می شوند ولی بعضی از گونه های دیگر در زیر پوست درختان ،در داخل برگ های ریخته شده ،و در داخل قارچ های در حال پوسیدن یافت می شوند.


    نظرات دیگران ( )
   1   2   3   4   5      >

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • آفت کرم خوشه خوار انگور
    مهمترین آفات مرکبات
    ادامه آفات خرما
    آفات مهم خرما
    سوسک برگ خوار نارون
    کرم خوشه خوار انگور
    سوسک برگخوار چلیپائیان یا سوسک منداب
    شته سبز و شته خال دار گردو
    کنه تاولی گلابی :
    شته سبز هلو :
    سپر دار وا وی سیب
    شته سبز سیب
    [عناوین آرشیوشده]

  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • پارسی بلاگ
  • درباره من

  • لوگوی وبلاگ

  • مطالب بایگانی شده

  • لوگوی دوستان من

  • اوقات شرعی

  • اشتراک در وبلاگ

  •